kawan kawan Kak Zu

Tuesday, March 19, 2013

popia pisang emas


Assalamualaikum . Sarapan apa korang pagi ni.Kak Zu makan kuih muih .Beli jer...mana sempat nak buat kuih bagai.Kalau untuk minum petang memang sempatlah  nak main masak masak. Buat kuih ker cucur bawang ker atau pun buat bubur.Tapi sejak dua menjak bila dua orang anak yng besar duduk hostel dah jarang sangatlah main masak masak ni.Tunggu cuti sekolah ni baru nak bersilat kat dapur balik.Semua anak anak dah berkumpul baru semangat ibu nak memasak datang berkobar kobar..

Oh ya..gambar kat atas tu ialah popia pisang emas.kak zu buat lama dahulu.Masa tu pisang memang banyak kat rumah.Sedap tau popia pisang ni.kak zu rasa korang mesti dah pernah makan. Rasa rasanya yang pandai buat pun ramai...

Okeylah bagi yang tak pernah makan ataupun yang tak pernah buat,meh sini kak zu nak ajar cara buat benda ni.senang sangat tau...

Watak pertama yang kena ada mestilah pisang emas.Pisang emas orang dah tak bawak belayar sekarang .Orang makan ataupun buat cokodok jer hehe melalut ke laut pulak kak zu ni....

pisang emas 
kulit popia
sesudu tepung gandum bancuh dengan sedikit air untuk buat gam

Pisang emas tu jangan guna yang terlmpau masak sangat sebab nanti masa menggoreng dia akan keluarkan sira.gamabar pisang kak zu kat atas tu dikira terlampau masak lah tuh.kalau sira dia keluar gorengan akan meletup letup dan minyak menjadi kehitaman.seeloknya guna pisang yang masak sedang sedang sahaja..

caranya...letakan sebiji pisang emas diatas sehelai kulit popia.gulung macam buat kuih ketayap.gam kan hujang kulit popia tu.buat sampai habis dan mula menggoreng sampai kekuningan.toskan atas tisu.

makan dengan kopi atau teh memang syorga...

selamat mencuba tau....

25 comments:

  1. Tak pernah lagi tgk popia pisang ni.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah pulak rasa, boleh la jugak cuba sebab tak payah susah2 buat inti popia..

    ReplyDelete
  3. Ini adalah extraordinary kuih...selalu nampak goreng pisang sekarang popia pisang...wahhhh sangat kagum dan insyaAllah nanti nk cuba sbb sng je tgk resepinya...yeyyy :)

    ReplyDelete
  4. sedap nya Kak!..
    atie tak pernah makan lagi..haha (dah asyik beli, mana nak reti buat)kihkih.. pasni kena belajar lah buat popia ni, Pa'e suka makan pisang emas...:)

    ReplyDelete
  5. salam kenal, sure sedap ni...kulit popia mmg ada dlm petiais, boleh la cuba :)

    ReplyDelete
  6. 1stime yana tgk dn dgr nama makanan nie sis ... huhuhhh nmpk sgt tak mkn kueh ^^

    ReplyDelete
  7. Memang tak pernah makan ZM.... OKje bukan tak mo try buat takut kalau buat tak de yg makan....sebab tak biasa... tu yg malas tu...nanti jadi tukan perabis je hehe

    ReplyDelete
  8. haritu tengok kat nasi lemak kopi o tu cam lebih kurang gini tapi dia tambah macam2 nampak sedap...

    ReplyDelete
  9. Salam kenal Dik... tak pernah rasa popia pisang... mintak seketol leh... heeheh

    ReplyDelete
  10. Ada popia pisang rupanya. Selalunya pisang emas tak sempat dibuat cucur pun, sekali ngap sudah habis. Bagus utk yg malas nk prepare inti popia cam saya


    ReplyDelete
  11. dok pernoh try lagi popia pisang ni...klu ade pisang buleh buat lps ni;)

    ReplyDelete
  12. Patut la kat sini tak pernah sampai pisang emasnya, mmg tak sempat dibawa belayar ke Berlin, semua kena ngap dulu ngan CikZu.
    Saya tak pernah makan la popia pisang ni, cuba layarkan sikit ;)

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum kak zu..salam kenalan drp zila di sini..hehehe xpenah try la kak popia pisang gini..kruk krak kruk krak rangup manis gitu...kreatif la kak zu

    ReplyDelete
  14. salam..perghhhh terliur ni..nampak gambar cukup2 menarik..hehe

    ReplyDelete
  15. sedapnyaaaa tengok..tak pernak makan popia pisang macam ni..huhu

    ReplyDelete
  16. salam k.zu..saya belum pernah makan lg popia pisang ni,sedap ye,bole cuba nih sebab senang je nak buat kan

    ReplyDelete
  17. kreatif mak puteri ni, selalu buat cokodok saja @ goreng . tak pernah rasa yg balut popia ni.

    tak sangka blogger bertemu blogger ye .... hehehe

    ReplyDelete
  18. sedapnya kak....blh cuba nie...tq ya.. :D

    ReplyDelete
  19. memang sedap kena pula ngan kopi panas2....

    ReplyDelete
  20. macam sedap jer...boleh cuba resepi ni ...hehe... thanks kak..salam kenal...

    ReplyDelete
  21. hmmm..nampak sedap walau agak pelik...first time tengok ni kak zu

    ReplyDelete