kawan kawan Kak Zu

Thursday, October 4, 2012

Kenangan Mengusik Jiwa 13



Kacang Rendam Dalam Kopi


Semasa kak zu menaip entry ni Taiping dibasahi hujan yang turun mencuruh curah.Suasana terasa sangat sejuk.sebenarnya kak zu sangat suka hari hujan dan dikelilingi semua anak anak dan suami kak zu.

Ini kerana kak zu akan masak masakan yang best best untuk keluarga.kami sekeluarga akan makan makanan yang panas panas dan berkumpul dimeja makan.Masa tu kami akan bergelak ketawa mendengar berbagai bagai cerita dari anak anak.Sedar tak sedar habis licin semua makanan.

Tetapi kak zu akan berasa sedih bila hari hujan dan hanya kak zu ,dekna dan anis sahaja yang ada dirumah.Mula lah terbayang bayang insan2 yang jauh dimata tetapi sangat dekat dihati.kak zu akan berasa sangat sunyi biarkan dekna dan anis selalu membuat bising.

Bila musim hujan ni juga kak zu akan terkenangkan suasana kehidupan dikampung bersama emak dan arwah bapak serta abang dan adik lelaki kak zu.Kehidupan masa tu amat susah.

Kalau bernasib baik dapatlah makan jemput jemput ikan bilis yang emak buat.Kalau nasib tak barapa nak baik hanya ubi rebus cicah kelapa jerlah sebagai santapan minum petang.Atau pun hanya air kopi atau pun air teh sahajalah yang dihidangkan.apa apa pun syukur alhamdulillah atas rezki yang Allah berikan .

Bila sebut air kopi,kak zu dulu selalu mencuba sesuatu yang baru.Iyelah kan duduk kampung,bila musim hujan mana ada aktiviti sangat yang nak dibuat selain merenung air hujan sahaja.kadang kadang sahaja dapat mandi hujan,kalau dah hujan hari hari mestilah jemu asyik mandi hujan sahaja kan..hehe

Jadi bila emak sediakan kopi kak zu selalulah masukkan kacang goreng ke dlam cawan air kopi tu.dulu sebungkus kacang goreng hanyalah seposen saja.tapi tak semua nya berisi.ada jgk yang kosong ataupun busuk.kak zu kopek semua kacang kacang tu dan masukkan dlam air kopi pastu tunggu lima minit hingga kacang tu mengembang.

Bila hirup air kopi tu sekali kali ngan kacang tu masuk dlam mulut pastu mamah perlahan lahan.huissshhh sedap tau.almaklumlah nak minum ABC tak mampu .ini sajalah alternatif utk menikmati rasa kacang.

Manis sungguh kenangan dulu dulu bila diingati kembali.rasa macam nak diulangi balik jer bersama anak anak.














kopi kaw dan kacang macam nilah yang kak zu kopek pastu rendam dalam air kopi.(jua ehsan pak cik google)











2 comments:

  1. alaaa...sedihya!!!
    sha pulak suka masukkan kacang dalam sup...sebab sup tu minum kosong aje:)

    masih buat lagi ke kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sha..skrg tak buat dah..

      nnti ingat nak cuba taruk kacang dlm sup plk...hehe

      Delete