kawan kawan Kak Zu

Monday, October 1, 2012

AL FATIHAH


Hari ni 1 hb october genap 8 tahun arwah bapa Kak zu telah kembali ke rahmatullah.bapa kak zu menghembuskan nafas terakhir pada pagi hari jumaat yang mulia.Yang kak zu kesalkan kerana kak zu tak sempat mengadap arwah semasa akhir hayat nya.

Pada petang hari khamis kak zu dapat panggilan telefon dari kampung memberitahu keadaan bapa pengsan.seingat kak zu arwah selalu pengsan ataupun hypo kerana kekurangan gula dalam badan nya.setelah meletak gagang telefon kak zu pun bergegas balik kampung.

Sesampai nya dikampung jiran jiran telah pun memenuhi rumah emak kak zu.kak zu lihat ada orang yang sedang baca yasin sementara arwah bapa kak zu masih lagi pengsan.Kak zu yang sudah biasa melihat keadaan bapak macam tu cepat cepat ambik madu lebah dan masukkan ke dalam mulut bapak.

Setelah beberapa ketika kak zu lihat bibir bapak bergerak gerak .Tak lama kemudian bapak pun membuka mata.Syukur tak terhingga kerana bapak telah sedar dari pengsan.badan bapa kak zu terpeluh peluh.tapi yang menghairankan kak zu peluh bapak kak zu sejuk dan bergetah.

Rupa nya itu ialah petanda orang yang akan habis ajal nya.bagi jiran jiran emak yang berpengalaman mereka tahu yang arwah bapak kak zu akan pergi meninggalkan dunia ini bila bila masa sahaja.tetapi mereka tidak sampai hati untuk memberitahu pada kami yang tidak berpengalaman ini.Arwah bapak jugak bercakap seperti orang pendek lidah.Pada sangkaan kami bapak kena serangan strok.Rupa nya itu jgk petanda.

Setelah Kak Zu lihat keadaan bapak kak zu sudah agak stabil kak zu pun meminta izin untuk pulang kerumah kerana kakak anak sulung kak zu bersekolah KAFA.itu pun kak zu dah minta tolong jiran kak zu utk jemput kakak dan tumpang kan di rumah nya sementara kak zu akan sampai.

Kak Zu minta supaya adik kak zu balik kerumah emak untuk menemani emak dan arwah bapak untuk malam itu.Janji kak zu akan pulang semula kekampung pada keesokkan pagi nya.Tapi takdir Allah tiada siapa datang menghalang.Arwah bapak meninggalkan kami semua pada pagi hari Jumaat pukul 3 pagi.Bapak pergi menghadap Ilahi ketika umor 63 tahun.

Segala kenangan manis bersama arwah masih lagi segar dalam ingatan kak zu.segala nasihat dan teguran nya kak zu jadikan azimat dalam menempuhi hari mendatang.ALFATIHAH untuk bapak kak zu ZAINUDIN BINTI EMBUN.



2 comments:

  1. Alhamdulillah arwah ada anak macam kak zu yg masih mendoakan walau dia tak ada lagi di dunia nieh.

    Teruskan jadi anak yg solehah kak:)

    ReplyDelete