kawan kawan Kak Zu

Thursday, February 21, 2013

kenangan mengusik jiwa 17

ikan celup tepung...


Pertama kali ke Trangganu adalah selepas berkahwin.Bukan pergi berdua berbulan madu yer dek non,tapi pergi bertiga dengan anak sulungku.Kak zu tak honeymoon bagai lepas bersanding sebab pokai.Bila kewangan stabil skit dah termengandung dan muntah muntah. sampailah masa nak beranak pun masih lagi nak muntah dan mabuk.so..mood nak berbulan madu memang kelaut...

Selepas beranak dan umur anak kak zu belum mencecah setahun barulah dapat pergi jalan jalan.kebetulan Abang Megat ada banyak kursus di Trangganu..apa lagi asyik nak mengekor jerlah.jauh rupernya kalau datang dari taiping ni.Dekat 8 jam belum sampai lagi.Di tambah dengan sesat baratnya..lagilah terasa jauh.

Pertama kali abang Megat bawak makan kat gerai tepi pantai.gerainya buruk saja tetapi pelanggan punya ramai.Bila orang datang nak amik order tanpa teragak agak kak zu order nasi goreng.

"takdok nasi sini..semua ikang..."

aduhhhhh...gawat makang ikang sajer...

Abang megat dah tahu tak jual makanan lain kecuali ikan celup tepung dan sotong celup tepung serta keropok lekor sahaja..tapi sajer dia pedajal kak zu yang baru pertama kali ke sana...


ini ikang celup tepung dari dapurku bukan dari dapurmu...hehe




Dalam terkebil kebil pertama kali meratah ikan habis jugak 3 ekor kak zu balun.Tapi masih lagi tak puas hati sebab tak dapat nasi goreng.Sampai ke Kuala Trangganu baru dapat mkan nasi..memang kebulur kalau berjalan dengan laki.sekarang kak zu dah pandai ..selagi dia tak berhenti cari makanan selagi itulah mulut kak zu membebel.agak agak tak tahan panas telinga kena bebel cepat jer dia cari kedai makan.Orng pompuan mesti tahu gunakan kelebihan yang Allah berikan pada kita..haw haw haw...

Sekarang ni bila ke Trangganu jer mesti tak sah kalau tak pekena ikan celup tepung.tak cukup ngan ikan, sotong saiz besar pun balun jgk.Tak cukup makan kat trangganu balik rumah buat kat rumah lagi..pernah sekali kak zu buat guna 3 kilo ikan.jadi memerang sekejap kami anak beranak...

16 comments:

  1. Hahahhaha memang kena pandai membebel kan. tapi ikan celup tepung ni memang best, my mom punya faveret jugak ni. saya tak leh nak memerang sangat, sbb kurang suka ikan, tapi udang ngan sotong tu saya suka.

    ReplyDelete
  2. heeee...zu, jangan main2 order sekarang di terengganu kalau p tak survey harga. saya berkesempatan makan ICT (nama dia) , sotong dan udang celup tepung di kuala kemaman..tu dia..nak membayar, 2 keping duit biru tu..

    ReplyDelete
  3. makan ikang ye k.zu he heee sy ikan kena yg garing2 baru makan tp xleh lebih seekor karang mual nak muntah hu huu sb tu jarang makan ikan kalu ayam ok he hee

    ReplyDelete
  4. sedap nye kak, terliur sangat. hehehe

    ReplyDelete
  5. hihihi..bagus jugak taktik akk tu kan..kalau bising2 cpt jerk benti cr kedai erk.. ;D

    ReplyDelete
  6. Betul tu... yg tak boleh lupa kalau gi terengganu... adalah seafood bercelup tepung ni.... mmg sedap dan meletop...OKje suka sangat!

    ReplyDelete
  7. alahaii..tak ada nasi goreng pula..
    taktik kakzu akhirnya berjaya hehehe

    ReplyDelete
  8. sedapnya....makan ikan celup tepong nie....lama tak buat he heee...

    ReplyDelete
  9. En Megat sesaja nak kenakan bini dia suruh makan ikan dgn sotong. Tapi last sekarang bila ke sana mesti tak boleh tak singgah - sedaplah kan.

    ReplyDelete
  10. sukanyer dapat makan.. tapi ikan kena ler freshkan kot idak tak jalanler sangat....
    memang pompuan kena gunakan kelebihanyang ada...

    ReplyDelete
  11. hahha..amboi siap anak2 jadi memerang makan ikang ke Kak Zu..hihi.Terengganu mmg terkenal dgn celup2 ni kan?..dulu atie ke sana sempat makan nasi dagang je, tak sempat merasa celup2 ni..hehe..

    Kak Zu; nak dpt ikan goreng tepung mcm dr dapur Kak Zu tu guna tepung ape?? atie buat dok lekat sgt tepung nya..haha:)

    ReplyDelete
  12. assallam zu..kalau makan pansa2 memang sedap zu..acik suka sotong

    ReplyDelete
  13. Pernah pegi terengganu sekali jek...yg celup2 semua tu tak sempat rasa....yg diborong kopok lekor jak...huhu

    ReplyDelete
  14. muahahhahaahaaa
    Nisah ketawa dulu seblum komen.

    Akak, nisah sangat setuju dgn akak. kite harus gunekan kepakaran yang ada utk "memikat" telinga, perasaan & hati en, somi. kalao tak.. memang BOOO LAYAN le jwbnya. sudahnya hati kite pulak yg terdidih. sapo nak tolong sejukkan????

    >> tapi Alhamdulillah, somi nisah jenis kaki makan juge, makanya bile nisah lapar, confirm die akn brenti. tanpa bantahan.. hehee

    ReplyDelete