kawan kawan Kak Zu

Sunday, November 18, 2012

Kenangan Mengusik Jiwa 15




Opah dan Cucu


Cerita ni berlaku masa hari raya aidilfitri yang lalu..iye kawan kawan aidilfitri yer bukan aidiladha.Memang dah lama tapi masih segar di ingatan dan akan membuatkan kak zu tersenyum sendirian bila mengenangkan nya..

Begini...abang sulung kak zu membelikan baju melayu untuk anak bujang nya yang no 3 yang bernama Iman. Masa pergi membeli tu abang kak zu tak bawak si Iman ni.Bila bawak balik kerumah Si Iman ni mengamuk sakan sebab dia nak warna purple tapi si ayah membelikan warna hijau.Si Iman siap ugut takmo berhari raya lagi.

Jadi si opah yang penyayang ni takmo menghampakan cucu nya.Dia keluarkan duit nya sendiri dan minta kak zu bawak si Iman ni pergi beli baju melayu baru warna purple untuk cucunya itu.kak zu pun berdesuplah bawak anak menakan yang cerewet ni ke pekan Kamunting.Abang kak zu dah malas nak layan kereneh anak nya ni.

Dah siap membeli kami pun balik lah kerumah.Si Iman yang amat gembira ni pun menerailah baju melayu yang berwarna purple ni sambil berpusing pusing dalam rumah.

Tiba tiba....

Opah yang baru selesai solat keluar dari bilik sambil memandang cucu nya Iman

"ini bukan warna purple ...ini warna ungu" kata opah dengan lantang nya

apa lagi ...2 anak 2 menantu dan 9 orang cucu riuh rendah ketawakan opah.siap gelak guling guling lagi..riuh rendah lah suasana masa tu...

Tapi opah pandai cover line..

"opah kan tak sekolah dulu,mana tahu purple dan ungu tu sama"

hehehe


happy weekend uolls....


opah dan sebahagian cucu cucu nya.yang berbaju melayu warna ungu tulah Iman!

12 comments:

  1. assalam zu..teringat masa arwah mak acik ada lagi....macam tu la..asek kena gelak..tapi seronok bila dikenang kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali sekala gelakkan opah tak bermakna kita tak hormatkan dia ..yer dak...malah bertambah sayang adalah..

      Delete
  2. hihi.. sweet je opah..
    cian dia jd mangsa gelak.. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cucu2 opah ni mmg dok tunggu opah buat silap jer...hehe

      Delete
  3. hahaha....opah mcm mak sy...bile kite ckp ungu die ckp purple...

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak2 bila kita tua nnti cucu2 kita gelakkan kita pulak tak??...hehe

      Delete
  4. salam kak,,first time nmpak header cmni, wlaupun mggis je tp kreatif,suka! ehheh

    lawak lah opah akak tu,hahah pandai lak die cover line

    ReplyDelete
    Replies
    1. peeja..balik kg baru ni musim buah manggis tu yg laju jer amik gambar..kena lak ngan nama belog akak ni 'hitam hitam sitampuk manggis'..

      Delete
  5. assalam k.zu
    he he sian opah ekk kena gelak dek ank cucu
    biasa mak kita opah pun selalu kena ngan cucu2nya tu he he
    k.zu org Kemunting ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak zu asal kg kat batu kurau tapi duduk kat kamunting..hana org kamunting jgk ker..

      Delete