kawan kawan Kak Zu

Friday, January 14, 2011

Sedap nyer bau asap....

            Dah dua hari kemarau kat Tepeng..klu tak, asal petang jer mesti hujan..kadang2 tu awal2 pagi pun hujan dah turun...Takper ler kan hujan pun rezeki dari Allah juga...Alhamdulillah kita kena bersyukur selalu...Dah berapa hari mata saya asyik dok pandangggg jer rumput2 yg suami saya cabut kat belakang umah tu.tapi sebab asyik hujan jadi tak dapat lah saya nak membakar nyer....geram melihat nyer sebab dah jadi tempat berak kucing2 liar kat belakang rumah..sabor wahai mata ku...akan tiba hari nyer juga....hehehehe

           Tadaaa...hari nyer muncul juga...petang tadi lepas balik dari mengaji Quran saya pun melepaskan geram saya yg terpendam selama ni...berbekalkan sekotak mancis saya pun menjalankan misi saya membakar rumput2 yg dah hampir kering tu....

          Teringat saya sewaktu mengandungkan anak pertama dahulu.. Suker sangat dengan bau asap bakar sampah..Nak pulak klu yg dibakar tu daun2 pisang kering...ahhhh!! sedap nyer bau asap...hehehehe pelikkan...tpi itulah kenyataan nyer.Waktu pening2 alahan mengandung dulu saya duduk dgn mak kat kampung...biasa ler orang kampung kan suker bakar daun2 yg gugur kat halaman rumah...Jadi bila ada org bakar sampah saya akan bukak tingkap luas2 biar asap masuk bilik..klu tak pun saya akan duduk tepi longgok sampah yg di bakar tu...tpi klu  bau org menggoreng ikan saya akan lari masuk bilik tutup semua lubang2 yg ada..busuk sungguh bau minyak menggoreng tu....pelik tetapi benar..asap wangi tapi benda makan busuk pulak...

No comments:

Post a Comment