kawan kawan Kak Zu

Wednesday, February 9, 2011

Ayam Panggang Bermadu

Dah berapa hari teringin nak makan ayam panggang.Jadi pagi tadi soh en suami g beli ayam awal2 sbb nak kena perap lama.Pesan kat suami ayam tu nak potong 6 bahagian jer.Saya mula perap ayam ni dari pukul 9.30am sampai dekat kul 1.00pm.Lama kan.bukan saja2 lambatkan waktu nak memanggang tu tpi saya dan gang2 surirumah pergi merendek pusing2 kedai emas uuuu.Hmmm berbalik pada cerita ayam tadi.Saya amik resepi ni kat MyResepi.Saya  mana tahu nak reka2 sendiri resepi ni.Cuma kadang2 saya tambahkan sedikit apa2 yang patut kira cam derhaka ler jgk kan...okey kat bawah ni saya letakkan resepi tu..tpi rasa2 nyer semua org tahu camner nak masak ayam panggang bermadu ni kan.

bahan perap
1 ekor ayam potong 6 bahagian
bawang putih
halia
garam, gula

utk bumbu
1 kiub pati ayam
bawang putih
bawang besar
sos tiram
madu 2 sudu
lada hitam
gula merah.garam
kicap pekat

semua bahan ni agak2 ler yer

tumbuk semua bahan bumbu tu
bakar ayam sampai masak 
keluarkan, letakkan bahan bumbu bakar lagi 5 minit
keluarkan terbalikkan ayam tu pastu letakkan bumbu tu lagi
bakar lagi 5 minit pastu keluarkan dah bolehlah dihidangkan
selamat mencuba yer..( nanti kalau kakak balik dari hostel ibu akan masakkan untuk kakak pulak)


No comments:

Post a Comment