kawan kawan Kak Zu

Tuesday, January 3, 2012

entry diawal tahun baru 2012

Assalamualaikum semua
hari ni dah hari yang ke3 ditahun baru kan
esok dah nak mula buka sekolah
tapi hari ni aku dah pun berkesah pasal sekolah
pagi tadi bwk angah buat pendaftaran timgkatan 1

buat sementara waktu ni sekolah dulu kat sekolah biasa
nnti bulan februari baru keputusan MRSM keluar
kalau ada rezeki angah, dptlah dia jadi warga MRSM pulak
yang sedih nyer sekolah yang dia idam idamkan
SEKOLAH SAINS RAJA TUN AZLAN SHAH (SERATAS)
angah tak berjaya nak masuk dan jadi sebahagian
dari warga nya.

masa waktu taklimat utk ibubapa
ibubapa diminta masuk ke dalam dewan PENDETA ZA'BA
ada ler beberapa org guru dalam bilik tu
antara nya pengetua,penolong kanan pertadbiran
penolong kanan HEM,penolong kanan koko
dan guru kaunseling
apa yang menarik nyer 2 org drpd guru2 yng ada dlm dewan tersebut
adalah guru aku masa aku bersekolah menengah dulu
cikgu Norhayati dan cikgu Roseli
dua dua orang guru tu pernah ajar aku matematik

mentang2 lah dulu aku tak terror match
sekarang ni terjumpa pulak guru yg pernah ajar aku match
dan dulu masa zaman sekolah aku juga tak berapa
pandai/teror subjek Rampaian sains
korang nak tahu...
dah berkali2 aku jumpa cikgu Aini yg pernah ajar aku subjek tu
yang terbaru sekali aku jumpa dia dekat The Store Kamunting
dia pilih kasut utk anak bongsu dia
aku pulak pilih kasut utk anak bonggu aku
hua hua hua..

walaupun angah cuma sementara saja tak sekolah ni
aku tetap beli jgk kelengkapan belajar dia
buku,tali leher,lencana,dan baju sukan saiz XXL
ish.. ish.. ish.. sihat nyer anak ibu..hehehe
iyelah kan bulan feb baru nak keluar dri sekolah tu
haruslah kena belajar dulu

tu cerita angah.. ni pulak cerita si kakak
sebelum keluar rumah bwk angah
aku dah kejut dia awal awal
suruh dia siap barang2 dia utk bwak balik hostel
kul 10 pagi dia call aku soh beli
hanger,pad dia dan..ntah apa lagi..
aku dah lupa ..mklumlah dah tua mak ko ni nak

pastu mak ko ni singgah kedai jahit  plk
amik tudung sekolah ko yang hntr semalam
sebelum terlupa,aku nak cerita
aku singgah beli nasi ayam 2 hinggit 5 bungkus
makan tu jerlah tghari ni
mak ko tak sempat nak masak apa apa
sampai rumah terus merempit jahit lencana dan nametag
kat tudung kakak pulak

dah pukul 230 ptg pun dia tak kesah nak balik hostel lagi
aku yang terjerit2 dia sempat nak membuta lagi
aku punya lah angin
aku punya dok kejan dia suruh bersiap cepat
setelah penat kejan mengejan
keluar rumah dekat pukul 4 ptg
tensi mak ko ni dpt anak pesen terkemut2 nak bergerak

sampai hostel org dah ramai dok beratur nak bayar yuran asrama
dah setel bayar itu ini aku pun tolong dia angkat barang
nasib dpt bilik bawah sekali
takyah teruk2 naik tangga
hambik ko  dapat katil tepi pintu
pastu komplin dapat loker kecik jer
rasa nak lempang jer budak ni
yang ko terhegeh2 lambat datang tu kenapa
ko ingat kwan2 ko nak tolong cup loker besar2 cantik2 utk ko
malam skit tau..

ni cerita pasai aku lak...
masa aku dok menaip n3 ni
ada lagi kerja yg tak setel tau
iron baju sekolah belum lagi
jait lencana lagi 2 helai tak siap
ah lantak lah
kerja aku mmg tak pernah habis...

oklah babai aku nak sambung
basuh baju..nak masuk kan dlam mesin basuh
selagi tak tutup mata keroje keroje koreje..
bak kata m zain labu labi...

oh ya aku nak cerita sikit
aku dah hangat hati
pada siapa????
biarlah rahsia yer...
aku dah habis beratus ratus ringgit
dok kesah pasal sekolah anak2 aku
bukan seorang tapi 4 org u
2 sekolah menengah 2 sekolah rendah
bila dia punya cara tu mcm nak mintak
duit lagi..padahal aku dah bagi
so aku pun cakap ler yg
duit dah byk habis beli brang2 sekolah
itu pun bayaran2 yuran itu ini belum setel lagi
dia jawab..'kan ker yuran xyah bayar tahun ini'
dia ingat yuran berapa ringgit tu cukup ker
nak kaver duit peralatan sekolah yang belambak2 lambak ni

ok cukup!!! aku dah puas ati bila dpt luah kat sini
sebelum ni asyik dok merekam jer dlm perut aku ni
wufffffffff....

2 comments:

  1. kak...ada juga orang tak paham perbelanjaan orang yang anak2 nak masuk sekola, intan yang seorang ni ni pun utk kelengkapan dan yuran 1k habis kak...mcm manalah orang yang anak ramai kan... tapi itulah, bukan semua orang paham...

    ReplyDelete
  2. intan..manusia jenis ni nama nyer pentingkan diri sendiri..klau boleh mintak dapat mintak dapat...kita punya masalah dia tak mo tolong fikirkan..kadang2 kak zu keraskan hati jgk..

    ReplyDelete