kawan kawan Kak Zu

Thursday, November 24, 2011

entry cuti sekolah

apa ibu masak (2)

ni menu hari selasa


masak nasi minyak hujan panas.dekna tya kenapa nama dia hujan panas.pening ibu nak jawab..last2 ibu kata sebab ada kaler macam2....kah kah kah...dulu pestaim buat nasi ni saya rendam beras guna 3 kaler tu..kira rendam dlm 3 bekas berasingan lah.tapi bila masak ketiga tiga kaler tu bercampur so air nasi tu jadi cam warna campuran berus kaler air..keruh...tersangatlah tak lawa nyer.nak makan pun tak lalu.sekarang dah tahu rupa nyer bila nasi dah masak baru renjis renjis ngan kaler merah kuning dan hijau tu...


ayam masak merah.teramatlah simple nyer.saya blend bawang merah,putih, halia dan sebiji besar tomato mentah.cili kering dah ada separuh dlm petiais.tumis bahan blender pastu baru teringat kayu kayan lupa bubuh.ambik kulit kayu manis dan bunga lawang campak dlm kuali...kacau sekejap..pastu masukkan cili kisar.taruk gula,garam.kasi mendidih sekejap masukkan ayam yg dah digoreng separuh masak...masak/kacau smpai kuah pekat.selalu saya letak tomato dan cili sos tapi kali ni semua bahan tu habis..malas nak pergi kedai.xper..kita buat dia kan..mesti jadi punya...hehee


nasi dan ayam..dah cukup..tu pun sampai licin anak2 makan.kalu buat jelantah pun bukan depa makan pun.ada anak2 jiran kawan dekna dan anis datang bermain kat rumah pun saya bagi makan jugak.rezeki budak budak.pastu mak budak2 tu bagi saya keropok kering 2 bungkus...tengok rezeki saya pun murah jgk kan..


ni gambar cucur udang.korang jangan cari udang takkan jumpa punya.sebab udang nyer habis saya blend sekali dengan bawang dan cili besar sebiji.cucur ni buat makan pagi tadi..sebab banyak saya simpan separuh tepung tu dlm petiais.bila malam sambil tengok tivi kakak goreng lebihan tepung tu bagi adik adik makn.tengok tu punya rajin kakak ni ,dia campur sekali cucur tu dengan sos.pastu pulak guna bekas aiskrim jer.hentam jerlah kakak ooiiii....



oklah..saya takleh nak berlama lama depan komputer ni .biasalah cuti2 ni semua anak2 tunggu giliran nak ngadap pc.nak kena beli laptop seketul utk ibu nih..'abggggg....ayang nak laptop satu...takmo rebut2 ngan anak2...."

No comments:

Post a Comment