kawan kawan Kak Zu

Tuesday, October 29, 2013

Mak Ngah Dalam Kenangan

Assalamualaikum 

Ingat tk lagi entri kak zu mengenai mak saudara kak zu yang di panggil mak ngah SINI

Mak Ngah kak zu telah kembali ke rahmatullah pada hri isnin 21/10/13 yang lalu

bermakna sudah 9 hari mak ngah meninggalkan dunia yang fana ini

mak ngah di masukkan ke hospital kerana mengalami sakit di bahagian dada

pada hari terakhir emak kak zu di wad mak ngah pula berganti masuk spital

kak zu sempat jugak melawat mak ngah 2 kali selama arwah ditempatkan di wad CCU.

tak banyak perubahan yang ketara selama makngah di tempatkan di situ

dia masih boleh berbual bual dan boleh mengingati semua perkara yang terjadi...

kak zu lihat wajah nya biasa saja tak seperti orang yang menanggung kesakitan..

memang betullah...

kematian memang sentiasa menanti kita..

walau dalam keadaan sihat apatah lagi kalau kita sakit...

...............................................................................................................

mak ngah dari kaca mata kak zu sebagai seorang anak saudara  adalah..

arwah seorang yang kelakar..

bila berbual dengan dia selalu disulam dengan lawak jenaka nya

kadang kadang bila kita ada masalah..

masalah tu takkan jadi masalah lagi sebab dah tenggelam dek kata katanya yang 

kadang kala lucu dipendengaran kita..

sedangkan riak wajah mak ngah masih lagi selamba...

semasa kak zu budak budak dahulu

mak ngah dan keluarganya tinggal di kuala kangsar

mak ngah dan suaminya berniaga buah buahan 

kehidupan makngah boleh dikatakan agak senang 

berbanding anak beradik dia yang lain

termasuklah arwah bapak kak zu..

jadi..rumah mak ngah sajalah tempat kami sepupu sepupu 

akan selalu menghabiskan musim musim cuti persekolahan kami

kami tiada tempat lain lagi untuk di tuju..

jika tidak kerumah mak ngah maka cuti persekolahan kami

hanya akan kami habiskan di rumah dgn mengelilingi ceruk kampung sahaja..

bila suami makngah meninggal dunia 26 tahun yang lalu

mak ngah pulang kekampung dan mendirikan rumah di belakang rumah mak kak zu

rumah mak ngah dikampung juga selalu menjadi tumpuan saudara mara datang bertandang

kekadang ada saudara yang tinggal bersama makngah berbulan lama nya (balu sprti emak kzu juga)

kini mak ngah tiada lagi..

yang tinggal hanya kenangan manis yng kami lalui bersama sama dahulu..

hanya doa yang kami kirimkan untuk nya dialam sana..

Jenazah mak ngah di kebumikan di Kuala Kangsar

berdekatan kubur arwah suaminya...

semoga rohnya sentiasa tenang di sana.,,

Al Fatihah untuk mak ngah yang tersayang...












17 comments:

  1. Nur doakan agar roh arwah di tempatkan dikalangan orang2 beriman...

    ReplyDelete
  2. Sedihnya...
    Al-Fatihah buat arwah mak ngah Kak Zu..moga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..pasti nya kenangan bersama nya akan dikenang...kan Kak zu??...

    ReplyDelete
  3. innalillahi waina ilahi rojiun...dari DIA kita datang, kepadaNya jua kita kembali..
    sakit jantung arwah ya, zu

    ReplyDelete
  4. Ya, pernah baca pasal dia.. macam tu lah kehidupan bila salah seorang pergi dahulu, mungkin isteri atau suami meninggal awal.. terpaksa tempuhi kehidupan sorang-sorang, harapkan adik beradik lain tumpang manja.. Innalillahi wa inna ilahirojiun..

    ReplyDelete
  5. Al Fatihah
    mg arwah makngah tenang di sana

    ReplyDelete
  6. Innalillahi wainna ilaihi roji'uun.. moga mereka yg pergi itu ditempatkan bersama kalangan mereka yg beriman. Kita yg masih hidup jgn lupa mendoakan mereka...

    ReplyDelete
  7. jemput join

    http://www.iuzira.com/2013/11/anniversary-giveaway-by-anadiera.html

    http://www.iuzira.com/2013/11/easy-peasy-giveaway-by-fd-part-2.html

    ReplyDelete
  8. Innalillahiwainnailaihirojiun... Semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang2 beriman..

    ReplyDelete
  9. Salam singgah kak..masih sibuk ker?? :)

    ReplyDelete
  10. Kadang tu yg sihat pun boleh pergi kalau Allah mengkhendaki kan ZM...apatah lagi yg sakit.... Moga ruh arwah mak Ngah ditempatkan dikalangan org yg beriman.... ALfatihah... Takziah tuk ZM and family!

    ReplyDelete