kawan kawan Kak Zu

Wednesday, July 6, 2011

takder tajuk

Alhamdulillah,hari ni dapat ke kelas fardu ain
setelah dua minggu ponteng
sbb bwk mak ke klinik buat dressing
ini mak dah balik kampung..rindu rumah kata nyer
minggu ni mungkin mak datang balik sebab
ada temujanji kat hospital Taiping jumpa pakar

hari ni ngaji bab "berkasih sayang kerana Allah"
lama tak pergi terasa mengantuk masa dlm kelas hehe
nak menghabiskan masa 1 jam pun terasa lama sgt
lepas habis kelas terus ustaz buat tahlil dan doa arwah
sebab ada jemaah buat kendurinak sambut puasa
sedap makn nasi tomato dan ayam kicap berempah
ikan masin bulu ayam,jelatah dan buah tembikai
terus segar bugar mata yang mengantuk
hehehe..tak malu betul kan..

Ina dan kak sinah tak pergi kelas hari ni
jadi saya pergi sorang sorang jerlah
mungkin diaorang ada hal kot
jadi bila sorang sorang ni langkah pun panjang ler sikit
lepas kelas dan makan terus cabut
kemudian singgah pasar beli ikan dan sayur
sebb petiais memang dah kosong
selesai kat pasar terus pergi ke Taiping pulak
saya terus ke Bazar cina  beli kain utk buat baju raya anak2 dara saya
tak lama pun ..10 minit jer pilih kain
corak dan jenis sudah ada dlam kepala
jadi bila sampai kedai terus sambar ,potong ,bayar dan balik
sampai rumah dah 11.30 pgi
terus sambung sidai kain
kena buat kerja cepat2 sbb pukul 12 kena amik budak2 balik sekolah
dan nak kena ajar afiq ngaji pulak
smlm afiq bercuti sbb mama dia baru bersalin

bila perut dah kenyang mata memang nak terkatup saja
kalu boleh nak tidur sampai petang
tapi tak boleh tido sebab kena masak juga
anak2 nak makan bila balik sekolah nanti
nak tak nak terpaksa ke dapur juga wlupun mengantuk
saya masak ikan sedudu masak taucu 
ayam masak kicap semalm ada lagi tinggal nak panaskan saja
mmg simple kalau En Suami xder kat rumah
satu lauk cukup ,anak2 tak kisah janji ada
cuma Dekna sahaja yang agak memilih makanan
ikan dia tak berapa gemar
kalu makan pun masak lemak kuning sahaja
tapi mana boleh ikut dia kan
hari2 masak lemak kuning "matik"ler
ginilah anak yer.. suka makan makan 
tak suka makan sikit
jgn smpai pengsan sbb tak makan sudah
lepas masak tak boleh tido lagi kena tunggu pukul 1.30 pm
nak amik dekna dari sekolah pulak
hari rabu mmg lewat balik
sbb ada kelas tasmid
lepas amik dri sekolah pun xleh tido lagi
kena siap kan makanan dan tunggu anak2 makan dulu
dah siap hidang baru boleh zzzzzz
smpai kul 3.00 jer xleh lama

bangun petang smbung menjahit baju kurung raya saya
smlm dah jahit tpi terbengkalai
hari ni smbung jahit lagi
masih lagi tak siap sbb zip lupa beli
dah pukul 6 00 pm bawak anis dan liana
ke rumah tukang jahit
nak buat baju gaun
saya nak pndai nak jahit baju gaun
baju kurung boleh lah
mintak2 tukang jahit tu nak terima tempahan lagi

esok saya nak gunting kain2 yang dah dibeli utk buat baju kurung raya
7 pasang semua nyer
termasuk yang emak dan anak2 dara saya
tengok betapa jimatkan kalau boleh jahit sendiri
kalau upah sudah berapa kena bayar
untung nyer suami saya dpt isteri pandai jahit baju sendiri
wah sindrom masuk bakul lagik
walaupun baju kurung saja yg saya pandai jahit
jadilah kan..eh eh langsir pun saya tau jahit tau..hehehe


sample kuih raya lum buat lagi ni..
banyak nyer kerja saya

saper kater jadi surirumah sepenuh masa ni boleh rilek


kerja berlambak lambak tau...



oklah saya stop sini dulu mau angkat kain ,lipat kain dan basuh kain
wassalam...dan jumpa lagi

No comments:

Post a Comment