kawan kawan Kak Zu

Friday, March 8, 2013

KHALIFAH KHALIFAH YANG BENAR

Assalamualaikum dan salamat berhari Jumaat.Ini ialah entry ulang tayang.kak zu buat entry ni semasa baru baru berjinak dengan dunia blogging.sayang pulak sebab masa tu takder sapa pun yang baca...

Khalifah Abu Bakar As Siddiq




Sahabat nabi iaitu Abu Bakar As Siddiq terpilih untuk menemani Rasullullah berhijrah ke Madinah.Mreka memilih untuk bersembunyi di dalam Gua Thsur selama 3 hari 3 malam.Ini kerana orang2 Kafir Quraisy mangancam untuk menangkap dan membunuh Nabi Muhammad saw.


Anak Abu Bakar yang bernama Asma telah ditugaskan untuk menghantar makanan kepada ayahandanya dan Baginda nabi selama tempoh persembunyian tersebut.Pada ketika itu Asma sedang mengandung tujuh bulan.Puteri Abu Bakar ini dengan beraninya memanjat Gua Thur yang tinggi ini dengan keadaannya yang sedang sarat mengandung..


Di dalam Gua Thsur terdapat ular2 dan kala jengking yg berbisa.Abu Bakar masuk ke dalam gua dahulu utk membersihkan dan menutup lubang2 yg terdapat didalam gua tersebut dgn batu.Tetapi masih ada lubang yang belum sempat ditutupnya .Tiba2 dari salah satu lubang tersebut keluar seekor ular lalu mematuk kaki Abu Bakar As Siddiq tetapi tidak dihiraukan nya.
   
 Disebabkan keletihan Nabi muhammad berbaring diatas lantai gua itu lalu tertidur.Abu bakar As Siddiq datang lalu memangku kepala Rasullullah SAW.Pada masa itu barulah bisa ular yg mematuk nya sudah mula meresap ke dalam tubuh nya.Namun beliau terus menahan kesakitan sehingga air mata nya menitik lalu jatuh ke muka nabi.Baginda terjaga lalu bertanya sebab Abu Bakar menangis

   "wahai Rasullullah saya dipatuk ular" jawab Abu bakar sambil menahan kesakitan.

    "mengapa tidak dikhabarkan kepada saya tadi" tanya Rasullullah

    "Rasullullah sedang tidur.Saya tidak sampai hati mengejutkan" jawap Abu Bakar As Siddiq


Mendengar jawaban itu maka Rasullullah SAW berdoa "Ya Allah,jadikanlah Abu Bakar sedarjat denganku pada hari kiamat kelak"


Kemudian barulah Nabi Muhammad SAW membaca doa dan meludah pada luka patukan ular tadi..Dengan izin Allah maka Abu Bakar tidak berasa sakit lagi.

(Petikan Drpd buku Khalifah khalifah Yang benar.)

*Kak zu sangat suka membaca dan mendengar cerita mengenai sahabat sahabat nabi.Bila menbaca kisah kisah bagaimana mereka mula mengenali Islam dan sanggup mati mempertahankan Agama suci ini air mata kak zu tanpa sedar dan segan silu mengalir dipipi..Kak zu cinta kepada semua sahabat sahabat nabi ini..

7 comments:

  1. Betapa besar nya cinta Sahabat2 Nabi kepada Rasulullah S.W.T.. semoga kita boleh menyayangi Rasulullah spt mrk..amin! :)

    ReplyDelete
  2. Kalau baca sirah rasulullah dan sirah sahabat-sahabat baginda meamng khysuk. Kakak pernah berikan cerita tentang sahabat bagind utk pertandingan bercerita anak kakak tapi sayangnya cuma dapat saguhati... dia tak biasa lagi.

    ReplyDelete
  3. subhanallah..moga kita juga seperti mereka..

    ReplyDelete
  4. Memang betul kalu bc kisah2 nabi buat kita sgt tersentuh. Ingat dulu arwah tok ayah bacakan kisah2 Nabi yg byk pengajaran buat kita semua

    ReplyDelete
  5. petang tadi dlm masa menunggu anak balik dr sekolah kak dgn suami menitiskan air mata bila mendengar kisah Rasulullah dlm radio ikim..terharu sgt2..

    ampunkan umatku..itulah yg di ucapkan Nabi di pengakhirannya.

    ReplyDelete
  6. tersentuh membaca kisah2 Nabi ni..besar betul cinta sahabat2 Nabi kpd Rasullullah

    ReplyDelete
  7. Ya Allah besarnya dugaan Nabi Muhammad dalam menyebarkan agama Allah....

    ReplyDelete